APTAUKOŠANĀS

Komentāri
Latīņu val.: adipositas

Starptautiskā slimību klasifikācija (ssk10):

  • Kods: E66
  • Klasifikātorā:
    • Endokrīnās, uztures un vielmaiņas slimības E00-E90
      • Aptaukošanās un citas hiperalimentācijas E65-E68
        • Aptaukošanās E66
        • Aptaukošanās pārmērīgas ēšanas dēļ E66.0
        • Medikamentu ierosināta aptaukošanās E66.1
        • Pārmērīga adipozitāte ar plaušu hipoventilāciju E66.2
        • Citi aptaukošanās varianti E66.8
        • Aptaukošanās, neprecizēta E66.9
pārmērīga tauku uzkrāšanās organismā, it īpaši zemādā un ap iekšējiem orgāniem. Vīriešiem taukaudi vairāk veidojas ķermeņa augšdaļā un uz vēdera, sievietēm — uz vēdera un gūžām.

APTAUKOŠANĀS pamatā ir tauku sintēzes un uzkrāšanās procesu pārsvars pār to noārdīšanās procesiem. Ar uzturu uzņemamās enerģijas daudzumu regulē ēstgribas centrs un sāta centrs, kas atrodas starpsmadzenēs. Gandrīz katrs cilv. ekonomiski attīstītajās zemēs uzņem nedaudz vairāk enerģijas, nekā nepieciešams. Tomēr veselam cilv. vielmaiņa regulējas tā, lai liekā enerģija tiktu patērēta. Ja organisms nespēj vielmaiņu intensificēt, rodas APTAUKOŠANĀS.

Nereti APTAUKOŠANĀS saistīta ar iedzimtību. APTAUKOŠANĀS cēlonis var būt arī CNS bojājums, iekšējās sekrēcijas dziedzeru slimības, vielmaiņas traucējumi, sistemātiska pārēšanās, mazkustīgs dzīves veids. APTAUKOŠANĀS var rasties jebkurā vecumā, arī bērnam vai pusaudzim. Aptaukošanos zināmā mērā sekmē plaša mehanizācijas ieviešana ražošanā un sadzīvē, kā arī labāks uzturs.
Tauku nogulsnējumus organismā vairo gk. ogļhidrāti, it īpaši saldumi, miltu produkti un kartupeļi. Aptaukošanos veicina arī pārāk silts apģērbs un siltas telpas.

APTAUKOŠANĀS traucē sirdsdarbību, asinsriti, elpošanu un ķermeņa kustības; taukaudu infiltrācija deģenerē sirds muskulatūru un aknas, kā arī citus iekšējos orgānus. Aptaukojušies cilv. jūtas nespēcīgi, viņiem ir aizdusa, var būt kāju tūska, izsutumi ādas krokās, izsitumi. Šie cilv. biežāk sirgst ar paaugstinātu asinsspiedienu un cukura diabētu (cukurslimību), viņiem agrāk attīstās ateroskleroze.

Aptaukojušies cilv. biežāk un agrāk saslimst ar miokarda infarktu un insultu, ir neizturīgāki pret inf-ām, mūža garums viņiem par 5—10 g. īsāks nekā pārējiem.

Izšķir vairākas APTAUKOŠANĀS pakāpes:
I pakāpe — ķermeņa masa ir līdz 29% lielāka par normālo,
II pakāpe — ķermeņa masa pārsniedz normālo par 30—49%,
III pakāpe — ķermeņa masa pārsniedz normālo par 50—99% ,
IV pakāpe — ķermeņa masa pārsniedz normālo par 100% un vairāk.

Ārstēšana un profilakse. Diendienā ievērojami šādi galv. ieteikumi: muskuļu darbs, uzturs ar mazu enerģētisko vērtību, iespējami viegls apģērbs, plāns apsegs, vēsa ūdens procedūras (viss, kas sekmē enerģijas patēriņu siltuma ražošanai).
Uzturā lietojami dārzeņi — kāposti, burkāni, bietes, kāļi, gurķi, tomāti, salāti, kā arī augļi un ogas. Ieteicami arī piena produkti, vislabāk vājpiena biezpiens, kefīrs, rūgušpiens un siers. No olbv. produktiem var ēst liesu gaļu, saldūdens zivis, olas, sēnes, zirņus un pupas. Diētu palīdz izvēlēties ārsts (arī ārstnieciskais uzturs). Svarīga nozīme ir ārstn. fizkultūrai.

Komentāri (15)

Rādīt komentārus augošā secībā
  • EUROAPTIEKA, 2014-04-30 11:33:51

    Kādas ir aptaukošanās sekas?
    Kas jāņem vērā zaudējot lieko svaru?

    Sākoties pavasarim, aptiekas apmeklētāju vidū, pieaug interese kā cīnities ar liekajiem kilogramiem. Tas izskaidrojams ar siltā laika iestāšanos un tuvojošos pludmales sezonu. Vairums cilvēku to uztver tikai kā kosmētisku defektu, neizprotot aptaukošanās sekas. Latvijā arvien vairāk cilvēku cieš no liekā svara un aptaukošanās, jo īpaši, problēma pieaug bērnu un pusaudžu vidū.

    Aptaukošanās kļūst par arvien aktuālāku vispasaules problēmu. Pasaules Veselības organizācijas (PVO) pētījumi liecina, ka katram trešajam pieaugušajam visā pasaulē ir liekais svars, no tā cieš gandrīz 1.5 miljards cilvēku pasaulē. Tā nav tikai veselības, bet arī sociāla problēma. Pašreiz Latvija ir desmitajā vietā visu Eiropas Savienību valstu vidū pēc ēšanas paradumu traucējumiem ar 16.9% (OECD HEALTH Data 2012; Eurostat Statistics Database; WHO Global Infobase) cilvēku starp pieaugušajiem iedzīvotājiem, kas cieš no aptaukošanās. Aptaukošanās ir galvenais riska faktors, kas ietekmē cilvēka veselību. Līdz ar svara pieaugumu palielinās arī mirstības risks. Pamatā aptaukošanās ir saistīta ar līdzsvaru starp uzņemto un patērēto enerģijas daudzumu, jo enerģijas pārpalikums uzkrājas tauku veidā.

    Cilvēkiem tauki uzkrājas dažādi. Pēc taukaudu uzkrāšanās uz noteiktām ķermeņa vietām izšķir 3 aptaukošanās tipus. Vīriešiem visbiežāk novēro abdominālo tipu, kad taukaudi uzkrājas uz vēdera un ķermeņa augšdaļā. Sievietēm biežāk taukaudi veidojas gūžu un gurnu apvidū - tas ir gurnu un gūžu apakšdaļas aptaukošanās tips. Jaukta tipa gadījumā tauki nogulsnējas vienmērīgi pa visu ķermeni. Ir dažādas metodes, tomēr šodien Uztura speciālisti uzskata, ka vislabākais un mūsdienīgākais veids kā pārliecināties, vai tievējot visu darām pareizi, ir veikt ķermeņa uzbūves izmeklējumu ar bioimpedances metodi. Izmeklējuma laikā var iegūt datus par tauku un muskuļu masu, šķidruma un minerālvielu daudzumu organismā, uzzināt bioloģisko vecumu u.c. uztura terapijā būtiskus jautājumus.


    Kādi faktori veicina aptaukošanās attīstību?
    - Dzīves veids (ēšanas ieradumi, fiziskās aktivitātes trūkums, dzīves līmeņa paaugstināšanās, dažāda veida pārtikas pieejamība);
    - Psiholoģiskie faktori (negatīvu emociju rezultātā bieži pieaug apetīte, vai tās zudums);
    - Fizioloģiskie faktori (kad aptaukošanās pieaug līdz ar vecumu, vielmaiņas problēmas);
    - Iedzimtība;
    - Hormonālie traucējumi (hipotireozes, Kušinga sl-bas u.c. gadījumos).

    Kādas ir aptaukošanās sekas?
    Euroaptieka farmaceite Irina Ibragimova norāda, ka, pieaugot svaram, ievērojami pieaug sirds - asinsvadu slimību risks, paaugstinās asinsspiediens, lipīdu un cukura līmenis asinīs. Ar paaugstinātu ķermeņa svaru biežāk novēro cukura diabētu nekā cilvēkiem ar normālu masu. Hiperinsulinēmija un insulīna rezistence ir cieši saistīta ar tauku vielmaiņu. Liekais svars ir būtisks riska faktors insulta un žultsakmeņu slimību attīstībā. Cilvēkiem ar lieko ķermeņa masu biežāk novēro locītavu, sevišķi roku un ceļu locītavu, bojājumus. Pieaug onkoloģisko slimību sastopamība. Savukārt pieaugot slimību arsenālam, pieaug mirstības risks.

    Kādi ir ieteikumi veiksmīgai svara zaudēšanai?
    Svarīgi saprast, ka ir jāmaina dzīves stils. Vienkārša svara zaudēšanas formula – sabalansēt uzņemto pārtikas daudzumu ar ikdienā veicamajām fiziskajām aktivitātēm. Tāpat farmaceite Irina norāda, ka, lietojot uztura bagātinātājus svara zaudēšanai, noteikti jākonsultējas ar savu farmaceitu, jo šie līdzekļi atšķiras pēc sastāva un iedarbības. Lai izvēlētos piemērotāko, nepieciešams izvērtēt pacienta patreizējo veselības stavokli un ieradumus.

    Papildus tam:
    - Svaru nedrīkst zaudēt strauji, tas jādara pamazām;
    - Dzert daudz ūdeni (vismaz 2 l dienā);
    - Ēst biežāk, bet mazas porcijas;
    - Uzturā ierobežot produktus, kuros ir augsts tauku saturs (majonēze, saldais krējums, desas, tortes, čipsi u.c.);
    - Nav ieteicami „sliktie” ogļhidrāti – cukurs, ievārījums, saldināti dzērieni, konditorejas izstrādājumi;
    - Uzņemt ieteicamo augļu un dārzeņu ikdienas devu, kas ir 5-9 porcijas dienā. Lielisks šķiedrvielu avots;
    - Uzņemt ar uzturu olbaltumvielas. Tās ir sātīgākas par ogļhidrātiem un taukiem. Turklāt tās palīdz saglabāt muskuļu masu un veicina tauku dedzināšanas procesu;
    - Neēst vēlās vakara stundās. Pēdējā maltīte 3 stundas pirms gulēt iešanas, tādejādi izvairoties arī no gremošanas traucējumiem;
    - Izteikti palielinātas ēstgribas gadījumos var lietot preparātus, kuri samazina apetīti un palīdz uzlabot vielmaiņu;
    - Risinot svara problēmas, jāatceras, ka uzņemt kalorijas ir viegli, bet izlietot tās ir grūti, piemēram, lai zaudētu 550 kkal, kuras ir 100 g kartupeļu čipsos, ir jāskrien aptuveni vesela stunda.

    Vai ar dažādām diētām nenodarām kaitējumu veselībai?
    VC4 filiāles "Wellslim centrs" uztura speciāliste Guna Rijkure atzīst, ka pie viņas griežas ļoti daudz pacientu, kas ir ievērojuši dažādas diētas un tā rezultātā sabojājuši vielmaiņu un veselību. Šobrīd nākas saskarties ar Dikāna diētas upuriem. Par nožēlu ikvienai populārajai diētai, vai tā būtu Atkinsa, Sautbīčas vai Dīna Orniša, ir savi mīnusi, par kuriem to autori, protams, nerunā. Šo diētu sekas var būt osteporoze, aknu un nieru darbības traucējumi, cukura diabēts, žultsakmeņu veidošanās arī muskuļu masas zudums, un tas nebūt nav viss uzskaitījums. Par īpaši kaitīgām var nosaukt tā saucamās monodiētas jeb viena produkta diētas, kad ilgstoši tiek lietots tikai viens produkts, piemēram, augļi, rīsi, kāposti, cieti vārītas olas vai biezpiens. G.Rijkure norāda, ka cīnoties ar aptaukošanos un lieko svaru, izmantojot uztura ierobežojumus, ir ļoti daudz kļūdas, bet kā populārākās var minēt – retas, bet apjomīgas ēdienreizes. Rezultātā – ķermenis ir šokā, jo nezin, kad būs nākamā ēdienreize un visu apēsto noglabā tauku rezervēs- „nebaltām dienām”. Rodami risinājumi:
    - ēst regulāri un vismaz trīs līdz pat piecām reizēm dienā;
    - iekļaut pilngraudu produktus ēdienkartē (piemēram, griķus, pilngraudu pārslas, ierauga rudzu maizi, grūbas, putraimus, brūnos rīsus un citus tikpat vērtīgus salikto ogļhidrātu produktus);
    - papildināt uzturu ar zivju eļļu, C vitamīnu un ārstniecības augiem ar organismu attīrošām īpašībām (sparģeļi, artišoki un pienenes);
    - paātrināt vielmaiņu- sportojot, sportošanas rezultātā „sadedzināsiet” liekās kalorijas un saglabāsiet vingrumu. Pirts vai saunas apmeklējums būs labs līdzeklis zaudējot lieko svaru.
    Ja vēlies uzlabot pašsajūtu, kļūt par veģetārieti, ēst veselīgi pirms un grūtniecības laikā, ir vērts apmeklēt uztura speciālistu vai konsultēties ar savu farmaceitu.

  • neslimo.lv, 2011-07-21 08:13:10

    Britu zinātnieki: aptaukošanās ir lielākais risks faktors saslimšanai ar krūts vēzi, tad alkohols un nikotīns. http://www.bbc.co.uk/news/health-14202383 (angl)

  • :D, 2010-11-16 15:13:26

    bulīmija ir negausīga ēšana un pēc tam to visu izvemjot
    anoreksija ir brīvprātīga atteikšanās no ēdiena

  • Anonīms, 2010-11-04 21:38:26

    Kāda tad konkrēti ir aptaukošanās patoģenēze?

  • prātiņ nāc mājās ..., 2009-11-15 01:37:00

    bulīmija ir pavisam kas cits .
    palasi svešvārdu vārdnīcu , pirms centies izteikties gudri ...

  • > nomest 140kg, 2009-07-28 05:11:29

    1)tas links nestrādā
    2)dzert gadu tikai ūdeni = bulīmija. Tie 80kg tam cilvēkam varēja būt uz raksta sagatvošanas brīdi, bet svara samazināšna turpinās. Jo pēc tam, kad gadu dzerts tikai ūdens, organisms jebkuru ēdienu uztvers kā indi un attiecīgi reaģēs - vemšana, caureja u.c. saindēšanās reakcijas

    Gribat nomest svaru - mazāk ēdiet (un domājiet ko ēdiet) un VAIRĀK KUSTIETIES!

  • Nomest 140 kg, 2009-07-27 22:56:26

    http://mega.km.ru/health/encyclop.asp?topic=STAT_EVENTS_5585&rubr=STAT_EVENTS_5585 - te rakstīts, kā viens vīrietis gada laikā notievēja no 220 līdz 80 kg, pie tam vienā reizē, un viņš vispār neko neēda visu gadu, tikai dzēra ūdeni, jūs varat to iedomāties? Bet droši vien pirms tam būtu jāpamēģina vismaz pāris reizes pasēdēt pa 2 - 5 dienas bez ēdiena un tikai tad mēnesi, citādi kaitējums veselībai. Bīstams eksperiments, bet veiksmes gadījumā rezultāti būs iepriecinoši un būs tā vērti.

  • ruuta, 2009-07-21 15:35:11

    Es domaju ka ir geni un tomer jaed biezi bet pa druscinai 5vai 7 reizes diena ja ir tada iespeja var ari pec 6 vakara nu tomer ne kukas un konfektes cukuru tejkaroti pie tejas vai kafijas obligati atteikties no sals ,no rita auzu parslas vai loti labi ir prosa un miezu putrai,risi vispar visas puras kas tuvak sirdij .Es nemeloju jo esmu restoranu .tagad ari klubu atbalstitajs .

  • aseniece, 2009-04-07 23:18:55

    Malacis student Bērziņ, kur lai nosūtu savas pusdienas un vakariņas?

  • Palīdzēšu notievēt, 2009-02-07 14:01:34

    Varu apēst Jūsu brokastis, pusdienas un vakariņas.
    Students Bērziņš.

  • ananāsi?, 2009-01-02 09:42:11

    Biju 2 nedēļu atpūtā ar pilnu pansiju un mazkustīgu dzīvesveidu. Viss bija pitiekami garšīgs un rezultātā regulāri pārēdos. Bet visgaršīgākie izrādījās ananāsi, ko katrreiz uzēdu saldajā.
    Domāju, ka pa tām 2 nedēļām būšu pieņēmies svarā par kilogramiem 4-5, bet izrādījās, ka pa nullēm.
    Neko citu nevaru iedomāties, kas mani varētu būt noturējis sākuma svarā kā tikai tos ananāsus.
    Vai kāds var izskaidrot?

  • veca, bet laba ideja, 2008-12-30 11:09:09

    Labu laiku atpakaļ lasīju par vienu vācieti, kam dēls ar lieko svaru pārāk daudz skatījās TV.
    Viņš pierīkoja TV barošanu pie velotrenažiera tā, ka TV strādāja tikai tad, kad intensīvi grieza pedāļus.

  • aņuks, 2008-12-30 10:19:03

    Korpulenta dāma pie seksopatologa:
    - Dakter, sakiet, kā man vajag kustēties, lai es notievētu?
    - Kad Jūs sauks ēst, tad kustiniet galvu pa labi-pa kreisi.

  • diēta, 2008-12-30 10:17:17

    Kā 6 mēnešos nomest 13 kg?

    Nekādu īpašu diētu nelietoju, vienkārši pārtraucu ēst saldumus un dzert alu un 4-5 reizes nedēļā pa stundai kārtīgi izsvīdu: velotrenažieris, baskets, teniss un pirts.
    Sāku 2.janvārī ar 101kg un uz Jāņiem bija 88kg (augums 188cm).
    Ātrāku svara nodzīšanu nerekomendēju, tas var būt kaitīgi veselībai!

  • Sviests, 2008-12-29 11:54:23

    nnja, par to plāno apģērbu un vēsajām procedūrām vēl varētu pastrīdēties, jo, ķermenis var termoizolācijai saglabāt tauku slāni, ja viņu pārāk cītīgi pakļauj aukstuma iedarbībai.

Vārds:
Komentārs:
 Drošības jautājums:piecpadsmit plus seši =